Diakoniaften gav et spændende kig ind på Havredal

Havredal_topfoto

Af Birgitte Madsen, diakon og medlem af Diakonforbundet Filadelfias bestyrelse

Mandag den 7. maj var vi en flok diakoner og ægtefæller, der besøgte Havredal Praktiske Uddannelser.

Vi blev mødt af forstander Poul Erik og to af skolen elever, som havde sagt ja til at vise os rundt på tre af skolens gårde.

Havredal er en landbrugsskole for bogligt svage elever, som ikke kan gennemføre de almindelige ungdomsuddannelser. De gennemfører i stedet en særligt tilrettelagt treårig uddannelse, og pt. er der 50 elever. 90 procent af eleverne får flexjob efter endt uddannelse.

De to elever viste os rundt i kostalde, hestestalden og ude på marken med frilandsgrise. Vi fik også gartneridelen at se, og de to elever var rigtig gode til at fortælle om deres hverdag og de opgaver, de har. De var meget engageret i deres arbejde og meget stolte af at få lov til at vise stedet frem.

Den ene havde meget styr på landbrugsdelen, mens den anden var mere til have- og parkafdelingen, og han ville også gerne ind og være lidt i køkkenet på stedet for at se processen fra jord til bord.

Efter rundvisningen fortalte forstanderen om stedet historie, og hvordan det drives i dag.

Skolen har i år 25 års jubilæum. Den blev startet af fire forældrepar, som havde nogle unge mennesker, som ikke passede ind i uddannelsessystemet og som heller ikke kunne få plads på landet, som de kunne førhen. (Mange gårde havde tidligere en karl som var bogligt svag, men arbejdede på landet med simple opgaver). De startede Havredal Praktiske Landbrugsskole i samarbejde med Jysk Børneforsorg og Fredehjem.

Der er et stort samarbejde med landmænd i området for at give eleverne indblik i samfundet uden for skolen, og der er også private og firmaer, som bruger have- og parkafdelingen til at passe deres haver. De dyrker også grøntsager, som sælges på stedet og også kommer i enkelte købmandsbutikker, ligesom andre institutioner køber deres grøntsager. Det var eleverne også meget stolte af at fortælle om.

En rigtig god aften, hvor vi fik indblik i livet på skolen.