Netværk

bestyrelse_2018_top

Fra venstre: Jens Maibom Pedersen, Birgit Fredsgaard, Mogens Stig Nielsen, Mette Kragh Jensen, Jens Smedegaard, Bent Ulrikkeholm og Linette Lykke.

Birthe Fredsgaard
Harrestrupvej 4
7500 Holstebro
birthefredsgaard@gmail.com

Birthe Fredsgaard, formand (FU)

Birthe blev uddannet plejehjemsassistent/diakon i 1984 på Diakonhøjskolen, hun har taget social og sundhedsassistent uddannelsen i 2000 og har siden 2007 arbejdet i mammografiscreeningen på regionshospitalet i Holstebro.

Birthe har i mange år været med til at arrangere diakoniaftner i Vestjylland og har altid brændt for at være et aktivt bagland for Diakonhøjskolen. Har fokus på hvordan forbundet og diakonhøjskolen kan styrke diakonidentiteten og fagligheden for diakoner som ofte har en meget udfordrende hverdag, hvor de må forholde sig til mange sociale, etiske og medmenneskelige problematikker.

Bestyrelsesposter og udvalg har altid været en del af Birthes fritids-aktivitet. Udover at være i udvalg for diakoniaftener i Vestjylland er Birthe også med i forskellige udvalg i Y-men og kirke, er formand for Nørrelandskirkens Børnehus i Holstebro, som er under KFUM’s Sociale Arbejde. Sidder desuden som formand for forbundet med i Diakonhøjskolens bestyrelse. Birthe blev valgt ind i forbundsbestyrelsen i 2011 og har siden 2012 været formand for Diakonhøjskolens Diakonforbund.

Mogens Stig Nielsen

Stilling ved Skanderborg
Tlf.: 29923535
mogensstignielsen@gmail.com

Mogens Stig Nielsen, næstformand (FU)

Som ung tømrer og FDF`er fandt Diakonhøjskolen Mogens Stig Nielsen med sin profil af uddannelse og handlende tro, som lige var det Mogens Stig Nielsen søgte. Den melodi fortsatte han på som sognemedhjælper i Esbjerg og Århus, børnekonsulent i Århus Stift, diakonsekretær/lærer, landsformand i Krifa og bofællesskabsleder i Kristelig Handicapforening sammen med sin kone, Inge.

Fritiden som licenscykelrytter blev hurtigt byttet ud med et foreningsengagement i flere kristelige foreninger. I dag er han, foruden Diakonhøjskolens Diakonforbund, med i bestyrelsen for Kristelig Handicapforening på landsplan, Solglimt i Vildbjerg og Diakonhøjskolen. Hertil kommer lokalt menighedsråd, Y`mens club, Kirkens Korshærs genbrugsbutik og påskelejrudvalg i KFUM&K.

Inge og Mogens har 4 voksne børn, hvoraf en er diakon, og 6 børnenebørn, som de jævnligt får besøg af og holder ferie sammen med.

Det sker da også at det gamle tømrerværktøj kommer frem igen til diverse projekter hjemme og ude.

Jens Smedegaard

Højbjerg
js@diakonhojskolen.dk

Jens Smedegaard, kasserer

Jens har sin daglige gang på Diakonhøjskolen, hvor han prøver at udfylde sin gerning som husfader. Det meste af hans tid går med at prøve at få de unge ud i den friske luft. Han fik fuld valuta for sine skolepenge, da han valgte at starte på Diakonhøjskolen i 2010. Eksamensbeviset kom i hus og ydermere var gevinsten, at han lod sig gifte med den unge og smukke diakonelev Katrine, så det passer stadig, at skolen i folkemunde går under navnet få-dig-en-kone-højskolen. Dette har resulteret i Magnus, der med sit ene år, er den yngste beboer på skolen pt.

Før alt dette indtraf, gik Jens i Jesu´ fodspor som tømrer, når han ikke var ude i den store verden og snakke med folk om stort og småt. Han har udvidet sin horisont yderligere i København, hvor friluftsvejlederuddannelsen blev føjet til kompetencebeskrivelsen – alt imens han var under diakonissernes (og sin nyfundne kones) protektorat på Diakonissestiftelsen på Frederiksberg. Jens er søn af en elektriker og en sygeplejerske og har aner i de stærke jyder fra Øster Snede.

Mette Kragh Jensen

Mette Kragh Jensen Lystrup
mette_krag@live.dk

Mette Krag Jensen, medlem

Mette gik på Diakonhøjskolen fra 1984 til 1989. Efter endt uddannelse som Diakon/ socialpædagog har hun siden arbejdet inden for forskellige fagområder. Bl.a. som alkoholbehandler , pædagog i børnehave, kirke- og kulturmedarbejder og som familiebehandler i døgnbehandling.

Mette arbejder nu som Familiebehandler i Familieværket i Syddjurs Kommune tilknyttet Unge og Familieteamet.

Siden uddannelsestiden har Mette jævnligt været på skolen og hun har deltaget og været arrangør i diakonkredsen i Aarhus.

Mette er gift med Ole, som også er uddannet Diakon / plejehjemsassistent. Sammen har de 2 voksne udeboende børn.

Linette Lykke

Linette Lykke, medlem

Linette blev uddannet socialdiakon i januar 2016, som det første hold på den nye uddannelse. Linette valgte uddannelsen, da den forenede hendes ønske om at arbejde med mennesker og det kristne værdigrundlag som ståsted. Undervejs i uddannelsen havde hun forskellige studiejobs med børn og unge både i kommunalt og kirkeligt regi.

Efter endt uddannelse var hun kortvarrigt i en børnehave, hvorefter hun fik job som Børne- og Familiemedarbejder i Hasle Kirke og Møllevangskirken. Her er hun ansat i en projektstilling, hvor hun blandt andet har fokus på diakonalt børne- og familiearbejde i sognene.

Linette nyder at komme på Diakonhøjskolen, særligt i forbindelse med at tale med det nye 1. semester om ”den virkelige verden” og hvad diakoni er.

Linette er gift med Bo, og sammen har de Esther på 1 år.

Jens Maibom Pedersen

Højbjerg
jmp@diakonhojskolen.dk

Jens Maibom Pedersen, Diakonhøjskolens forstander

(Tekst på vej)

”’

Bent Ulrikkeholm

Diakonhøjskolen
Lyseng Allé 15 H
8270 Højbjerg
Mobil: 20281381 (primær tlf)
bu@diakonhojskolen.dk

Bent Ulrikkeholm, Diakonsekretær

Bent er uddannet fra Diakonhøjskolen i 1982. Det var egentlig lidt tilfældigt, at det blev til en diakonuddannelse, men til gengæld blev tilknytningen til skole og forbund langvarig. Bent har i mange år været medlem af diakonforbundets bestyrelse, skolens bestyrelse og har været formand for begge bestyrelser.

I mange af sine arbejdsår har han været i Blå Kors og KFUM´s Sociale Arbejde, ligesom Århus Amt og Favrskov Kommune er med på listen. I 12 år har han arbejdet som selvstændig konsulent, forfatter og freelance journalist.

Bent har efteruddannelse som merkonom i ledelse, diplomjournalist og i familieterapi. Master i diakoni ved Aarhus Universitet 2018. Siden januar 2017 ansat i en kombinationsstilling som underviser på Diakonhøjskolen og diakonsekretær 21 timer om ugen. Desuden16 timer om ugen terapeut hos Blå Kors Rold Skov i Arden.

Connie Kjaergaard Jensen

Vejle
ckj23@stofanet.dk

Connie Kjaergaard Jensen, Suppleant

Jeg er uddannet Diakon/socialpædagog i nov. 1996 og har siden endt uddannelse arbejdet indenfor daginstitutionsområdet dels som støttepædagog og AKT pædagog.
Jeg mener det er et meget vigtigt og livsbekræftende job at arbejde med børn og være med til at sætte spor i deres liv.

Jeg er gift med Søren, der også er diakon/socialpædagog, og som arbejder som Kirke- og kulturmedarbejder ved Nørremarkskirken i Vejle.
Vi bor i Bredballe med vores fire børn på 20, 17, 15 og 7 år.

Jeg har sagt ja tak til at være suppleant i bestyrelsen, da mit hjerte banker for diakonien og jeg tænker det er vigtigt at være et godt og aktivt bagland for Diakonhøjskolen.